Harta sitului
 
Home   APInfo   Top stiri din activitatea API   2013  

Calendar

31.10.2013 Aniversarea ziarului "Jurmal de Chişinău"
detalii 

Despre API
Membri API
APInfo
Publicaţii
Reforma Justiţiei
Fototeca
Publicitate

Arhiva

Publicitate

API oferă posibilitatea de a plasa la preţuri avantajoase publicitatea Dvs în 18 ziare naţionale cu un tiraj de pîna la 104257 exemplare.

Alegeţi oricare din cele 2 pachete oferite:

Contacte API:

str. Romana 2/2,
etajul 1, mun. Chişinău,
Republica Moldova,
MD-2005
Tel: +37322 220996
Fax: +37322 203686
E-mail: api@api.md

23 septembrie 2013
Interesul public, primordial în munca jurnaliştilor

15 redactori, reporteri, designeri şi fotografi de la ziarele „SP”, „Ecoul Nostru” şi „Unghiul” au participat la trainingul in-house „Etica jurnalistică: norme deontologice şi practici reale”, desfăşurat la 19 septembrie 2013, la Bălţi. La seminar au fost abordate cele mai frecvente probleme de ordin etic şi deontologic cu care se confruntă redacţiile membre API în activitatea lor profesională şi au fost oferite soluţii pentru depăşirea acestora.

Expertul în etica jurnalistică, Ion Bunduchi a evaluat cunoştinţele participanţilor în domeniul eticii şi deontologiei profesionale, în cadrul unui test specializat. Aceştia au fost întrebaţi, între altele, despre legislaţia care reglementează acest domeniu, pedepsele prevăzute pentru încălcarea normelor etice, în special, pentru plagiat, despre felul cum procedează atunci când sunt obligaţi să divulge numele surselor, când primesc cadouri din partea politicienilor sau autorităţilor, ce este important pentru jurnalişti interesul public sau interesul publicului etc. Totodată, participanţii au expus cele mai frecvente probleme de ordin etic cu care se confruntă zilnic şi nu au soluţii potrivite. Acestea au vizat situaţii când jurnaliştii nu ştiu cum să intervină într-un material publicitar fără a denatura conţinutul şi forma, întâmpină dificultăţi în a contacta sursele în materiale contradictorii, dileme referitor la difuzarea materialelor având ca protagonişti copiii etc. Reprezentanţii celor trei publicaţii au primit soluţii cum să depăşească dilemele pe fiecare caz în parte.

De rând cu aspectele teoretice, participanţii la training au primit ca sarcină să redacteze materiale şi ştiri selectate din ziarele pe care le reprezintă. Instructorul a atras atenţia asupra unor greşeli depistate, inclusiv la selectarea şi plasarea fotografiilor şi a legendelor, favorizarea unor instituţii şi persoane, expunerea datelor cu caracter personal, nerespectarea prezumţiei nevinovăţiei etc. I. Bunduchi a oferit câteva sfaturi utile de care trebuie să ţină cont permanent jurnaliştii: informaţiile vor fi obţinute doar pe căi legale (cu excepţia unor situaţii de interes public major); copiii în dificultate NU apar în poze, cu excepţia cazurilor când sunt daţi în căutare; jurnalistul nu va înfăptui justiţie şi nu va acuza pe nimeni; nu va servi drept bâtă de luptă în dispute politice etc.; nu va manipula opinia publică; nu va divulga identitatea surselor, dacă există pericolul unor consecinţe grave asupra acestora.

În contextul discuţiilor, inclusiv despre protecţia identităţii surselor, Veaceslav Perunov, directorul ziarului „SP” s-a referit la o situaţia concretă din experienţa proprie: „ „SP” a publicat un material în care era criticată conducerea unei pieţe din Bălţi, iar „SP” nu a publicat numele persoanelor care au oferit informaţii despre fărădelegile comise de administraţia pieţii. În momentul când am fost chemaţi în judecată, instanţa a decis că este corect să nu divulgăm identitatea surselor, deoarece persoanele respective fiind angajate ale pieţii ar putea avea probleme cu urmări nefaste”, a menţionat V. Perunov.

Valentina Slotina, redactor-şef adjunct la ziarul „Unghiul” spune că ziarul pe care îl reprezintă, deseori are dileme referitor la publicarea opiniilor expuse de cetăţeni la rubrica „Telefonul încrederii”: „Aceste puncte de vedere deseori sunt critice în raport cu autorităţile şi se solicită ca ele să fie publicate. Cu regret, autorităţile nu întotdeauna se grăbesc să răspundă la solicitări. Deci, noi ne aflăm în dilemă să publicăm acum sau să amânăm publicare opiniilor, până răspund autorităţile. În unele cazuri publicăm opiniile, iar replica o oferim în alte ediţii, deşi ideal ar fi ca opiniile contradictorii să fie în acelaşi număr al ziarului”, a specificat V. Slotina.

Mariana Danga, redactor stilist şi manager de publicitate la „Ecoul Nostru” a remarcat calitatea informaţiilor oferite la training şi utilitatea acestora: „Mi s-a oferit anumite soluţii cu privire la plasarea publicităţii, dar şi a fotografiilor care să corespundă rigorilor etice. De asemenea, am înţeles un lucru foarte important: tot ceea ce plasăm noi în ziar trebuie să satisfacă necesităţile cititorilor noştri”, menţionează M. Danga.

API urmează să desfăşoare alte trei training-uri in-house pe probleme de etică la Soroca, Cimişlia şi Chişinău.

Evenimentul s-a desfăşurat în cadrul proiectului: Fortificarea eticii jurnalistice şi promovarea unei campanii anti-discriminare în mass-media”, finanţat de Civil Rights Defenders.



Adăugaţi un comentariu

Nume,Prenume

Comentariu

Virsta

Sexul

Masculin Feminin

E-mail





Copyright, 2011 API    
Daca ati gasit eroare va rugam sa contactati administratorul site-ului: pmacovei@api.md