Obiectiv principal:
Obiectivul principal al acestui proiect este diminuarea impactului manipulării și dezinformării de către mass-media prin educarea consumatorilor media pentru a identifica manipularea și informațiile false sau părtinitoare. Aceste activități vor continua și vor extinde campania împotriva informațiilor false și părtinitoare, ”STOP FALS!”, desfășurate de Asociația Presei Independente (API) și partenerii săi din Moldova.
Obiective specifice:
Educarea consumatorilor de produse media din zonele rurale pentru a distinge informațiile obiective de manipularea informațională, prin crearea și dezvoltarea unei rețele de 35 de colaboratori ai ”Campaniei STOP FALS!”.
Explicarea consumatorilor media din mediul rural a riscului manipulării de către mass-media și modul de identificare a manipulării informațiilor prin desfășurarea unei campanii de informare și educare.
Reducerea numărului de persoane manipulate de către mass-media, prin producerea de materiale educaționale tipărite și video privind prevenirea manipulării și a tehnicilor de identificare a informațiilor false.
Activități:
Selectarea a 35 de persoane din diferite comunități pentru a acționa ca și colaboratori ai ”Campaniei STOP FALS!” în toate raioanele Republicii Moldova, inclusiv în UTA Găgăuzia.
Instruirea a 35 de persoane pentru a explica populației riscurile de manipulare și dezinformare.
Realizarea unei campanii de informare pentru consumatorii media din zonele rurale din toate raioanele țării, organizarea întâlnirilor locale pentru a discuta cu populația rurală despre manipulare și dezinformare și despre riscurile acestui fenomen.
Producerea unui set de materiale de informare și educare despre efectul manipulării informaționale.
Editarea în 20 de ziare locale și regionale a unei serii de articole tematice lunare despre tehnicile de manipulare.
Producerea unui documentar și a unui banner web și difuzarea acestora pentru a ajunge la un număr cât mai mare de locuitori din mediul rural.
Informația falsă și distorsionată ne afectează gândirea, provoacă frică și stări de confuzie. Ca să putem lua decizii corecte, trebuie să gândim limpede, să analizăm informațiile și să judecăm rațional, iar Campania STOP FALS! este de un real folos în promovarea gândirii critice. Consumatorii de produse mediatice din Taraclia, Basarabeasca și Strășeni au participat la întâlnirile cu jurnalista Natalia Morari și au aflat cum are loc manipularea prin informații. Iată impresiile unora dintre participanți.
Imagini de la Conferința “Campania STOP FALS! și impactul activităților de educare a consumatorilor de produse media”, 15 noiembrie 2019 | |
Foto: | API |
La 15 noiembrie 2019, la Chișinău s-a desfășurat Conferința “Campania STOP FALS! și impactul activităților de educare a consumatorilor de produse media”, în cadrul căreia au fost făcute totalurile proiectului “Diminuarea efectelor manipulării și a informației false prin educarea consumatorilor de produse media din Moldova”, implementat de API în perioada 2017-2019 și finanțat de Uniunea Europeană.
Locuitorii din mediul rural sunt conștienți că în R. Moldova majoritatea instituțiilor mass-media manipulează publicul, deoarece sunt controlate și influiențate politic. Totodată, în ultimul deceniu a scăzut lent, dar constat ponderea celor care vizionează zilnic posturile TV și ascultă radio și crește constant frecvența cu care este accesat Internetului. Aceste și alte concuzii se conțin în Studiul privind percepția fenomenului dezinformării și manipulării de către consumatorii de produse mass-media din localitățile rurale, lansat de API la 15 noiembrie a.c.
N. Morari le vorbește participanților despre pericolul știrilor false și manipulatorii. Ștefan Vodă, 1 noiembrie 2019 | |
Foto: | API |
Fenomenul dezinformării și manipulării este răspândit de cei care au interese economice, politice sau de alt gen, de aceea Campania STOP FALS! trebuie să ajungă la un număr cât mai mare de cetățeni care sunt afectați direct sau indirect de informațiile false și tendențioase.
Mai multe instituții de presă din Federația Rusă au manipulat și au scos din context informațiile despre decizia SUA de a majora tarifele la mai multe produse provenite din statele membre ale Uniunii Europene. Informațiile despre scandalul comercial dintre SUA și UE au fost în topul știrilor presei ruse, iar unele mass-redacții au speculat că SUA au interzis produsele europene pe piața americană.
Informațiile false că Statele Unite ale Americii construiesc obiective militare în Republica Moldova și speculațiile despre cooperarea țării noastre cu NATO sunt difuzate cu regularitate de instituțiile de presă pro-Kremlin. La sfârșitul lunii august, portalul Sputnik.md a publicat un articol în care se spune că Pentagonul construiește obiective militare în apropierea satului Bulboaca din Anenii Noi. În realitate, Centrul de Instruire de la Bulboaca nu este un obiectiv militar construit de Pentagon, iar la momentul actual el este renovat și modernizat cu suport financiar american.
Compania Facebook a șters 168 de conturi, 149 de pagini și 79 de grupuri care au publicat și diseminat conținut coordonat de dezinformare în Ucraina. Într-un comunicat de presă din 16 septembrie curent se menționează că, în total, pentru promovarea sponsorizată a dezinformărilor despre Ucraina pe aceste pagini și conturi au fost cheltuite aproximativ 1,6 milioane dolari americani.
Participanții la întâlnirea STOPFALS! discută despre știrile false și manipulatoriii. Biblioteca Publică A.Donici, Orhei | |
Foto: | API |
Consumatorii de media nu mai doresc să tolereze instituțiile mass-media care difuzează știri false sau manipulatorii. Ei cer pedepse mai aspre din partea instituțiilor de reglementare, dar își doresc și ca jurnaliștii să interacționeze mai mult între ei, să fie uniți atunci când e vorba de contracararea manipulării și dezinformării, să nu mai servească patronii care îi obligă să facă partizanat politic.