en
Versiunea veche a site-ului
consiliul de presa

API este semnatară a Codului Deontologic al jurnalistului din R. Moldova.

API este membru al Asociației Mondiale a Ziarelor și a Producătorilor de Știri

(World Association of Newspapers and News Publishers - WAN/IFRA)

Monitorizarea mass-media în perioada electorală pentru alegerile prezidenţiale 2016
Perioada de implementare: 15 Septembrie - 15 Noiembrie 2016

Finanțator: National Endowment for Democracy (SUA) şi Consiliul Europei

Obiectivul proiectului: monitorizarea şi informarea opiniei publice privind comportamentul editorial al instituţiilor mass-media în perioada electorală şi în campania electorală pentru alegerile prezidenţiale din Republica Moldova.  

Echipa: Proiectul este realizat în cadrul Coaliţiei pentru Alegeri Libere şi Corecte de Asociaţia Presei Presei Independente (monitorizare presă online şi presă scrisă) şi Centrul pentru Jurnalism Independent (monitorzare TV). 

Activități:  

- Monitorizarea a 28 de instituții media pe parcursul a opt săptămâni.

- Prezentarea rapoartelor de monitorizare (8 numere) și transmiterea lor la CEC, CCA și mass-media.

- Elaborarea studiilor de caz privind încălcarea de către unele instituţii media a normele deontologice jurnalistice şi a prevederilor legislative privind reflectarea campaniei. ​ 

Instituţiile mass-media monitorizate:

Audiovizual: Moldova 1, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Jurnal TV, Realitatea TV, NTV Moldova, ProTV Chişinău, TV7, Accent TV, N4 TV

Portaluri online: Agora.md, Deschide.md, Gagauzinfo.md, Jurnal.md, Moldova24.info, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, Today.md, Unimedia.info, Ziarulnational.md

Presa scrisă: Komsomolskaia pravda v Moldove, Panorama, Săptămîna, Timpul.  

NOUTĂȚI AFERENTE PROIECTULUI
Mass-media a picat examenul la maturitatea profesională și informarea obiectivă a cetățenilor
Nadine Gogu și Petru Macovei au prezentat raportul final de monitorizare a mass-media în campania electorală
Foto: API

Experții implicați în monitorizare au prezentat concluziile generale pentru întreaga perioadă de monitorizare: 15 septembrie 2016 – 13 noiembrie 2016.

vezi detalii...
Studiu de caz. Răspândirea informației false

Autorul operează cu informații false, pe care le dă drept adevăr și pe baza cărora își construiește analiza și judecățile de valoare.

vezi detalii...
Falsuri bazate pe postări de pe Facebook

O postare pe Facebook, prin care o rețea de cafenele a încercat să încurajeze participarea tinerilor la vot s-a transformat în știre denigratoare.

vezi detalii...
Raport nr. 7 de monitorizare: API și CJI cer demisia președintelui Consiliului Coordonator al Audiovizualului
Directorii API și CJI solicită demisia conducerii CCA
Foto: API

API și Centrul pentru Jurnalism Independent au prezentat al șaptelea raport de monitorizare a mass-media în campania electorală pentru alegerile prezidențiale 2016. 

vezi detalii...
Studiu de caz. Agitație electorală camuflată, răspândirea falsurilor, discriminare

Pentru a obține declarația dorită de la intervievat, autorul a realizat o știre manipulatoare, îndreptată împotriva unui candidat la funcția de președinte.

vezi detalii...
Studiu de caz. Manipulare prin titlu, transfer de imagine

În text și în video nu se spune nimic despre o eventuală grațiere a lui Vlad Filat, așa cum scrie în titlu.

vezi detalii...
Raport nr. 6 de monitorizare: CCA a fost apatic, iar unele instituţii mass-media recurg la falsuri și denigrări
Nadine Gogu și Petru Macovei explică modul în care au reflectat campania electorală cele 28 de media monitorizate
Foto: API

Unele instituții care în primul tur au avut o politică editorială mai echilibrată, în turul doi au favorizat sau defavorizat un anumit candidat. 

vezi detalii...
Raport nr. 5 de monitorizare: Deși unele posturi TV au fost sancționate de CCA, politica lor editorială nu s-a schimbat
Ion Mazur (API) și Nadine Gogu (CJI) prezintă constatările celui de-al 5-lea raport de monitorizare a mass-media
Foto: API

În această perioadă, a crescut semnificativ numărul materialelor cu caracter electoral.

vezi detalii...
Raport nr. 4 de monitorizare: Posturile TV cu acoperire națională au privat telespectatorii de informații electorale pluraliste în orele de maximă audiență
Petru Macovei și Nadine Gogu prezintă rezultatele celui de-al 4-lea raport de monitorizare a mass-media
Foto: API

În această perioadă, posturile de televiziune private cu acoperire națională, cu excepția postului public Moldova 1, nu au difuzat dezbateri electorale.

vezi detalii...
Studiu de caz: Subiecte electorale în principalele ediții informative ale televiziunilor TV Moldova 1, Prime TV, Jurnal TV, NTV Moldova și Accent TV

Edițiile informative analizate relevă faptul că televiziunile reflectă alegerile prezidențiale foarte diferit, atât ca număr de subiecte electorale, cât și ca durată.

vezi detalii...
comments powered by Disqus
centrul de consultanţă şi asistenţă Baza de date API
MEMBRII API
Persoane juridice
Persoane fizice
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
CONSTANTIN UZDRIȘ
jurnalist
MIRCEA ZATUȘEVCHI
fotojurnalist
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Membri de onoare
JUDY YABLONKY (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
TUDOR IAȘCENCO
directorul ziarului ”Cuvântul”, fondator al API
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
Propaganda este nociva
REDACȚIILE API LA MINUT
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată
Civic



The english version of site is out of work