Obiectivul proiectului: monitorizarea şi informarea opiniei publice privind comportamentul editorial al instituţiilor mass-media în perioada electorală şi în campania electorală pentru alegerile prezidenţiale din Republica Moldova.
Echipa: Proiectul este realizat în cadrul Coaliţiei pentru Alegeri Libere şi Corecte de Asociaţia Presei Presei Independente (monitorizare presă online şi presă scrisă) şi Centrul pentru Jurnalism Independent (monitorzare TV).
Activități:
- Monitorizarea a 28 de instituții media pe parcursul a opt săptămâni.
- Prezentarea rapoartelor de monitorizare (8 numere) și transmiterea lor la CEC, CCA și mass-media.
- Elaborarea studiilor de caz privind încălcarea de către unele instituţii media a normele deontologice jurnalistice şi a prevederilor legislative privind reflectarea campaniei.
Instituţiile mass-media monitorizate:
Audiovizual: Moldova 1, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Jurnal TV, Realitatea TV, NTV Moldova, ProTV Chişinău, TV7, Accent TV, N4 TV
Portaluri online: Agora.md, Deschide.md, Gagauzinfo.md, Jurnal.md, Moldova24.info, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, Today.md, Unimedia.info, Ziarulnational.md
Presa scrisă: Komsomolskaia pravda v Moldove, Panorama, Săptămîna, Timpul.
Nadine Gogu și Petru Macovei au prezentat raportul final de monitorizare a mass-media în campania electorală | |
Foto: | API |
Experții implicați în monitorizare au prezentat concluziile generale pentru întreaga perioadă de monitorizare: 15 septembrie 2016 – 13 noiembrie 2016.
Autorul operează cu informații false, pe care le dă drept adevăr și pe baza cărora își construiește analiza și judecățile de valoare.
O postare pe Facebook, prin care o rețea de cafenele a încercat să încurajeze participarea tinerilor la vot s-a transformat în știre denigratoare.
API și Centrul pentru Jurnalism Independent au prezentat al șaptelea raport de monitorizare a mass-media în campania electorală pentru alegerile prezidențiale 2016.
Pentru a obține declarația dorită de la intervievat, autorul a realizat o știre manipulatoare, îndreptată împotriva unui candidat la funcția de președinte.
În text și în video nu se spune nimic despre o eventuală grațiere a lui Vlad Filat, așa cum scrie în titlu.
Nadine Gogu și Petru Macovei explică modul în care au reflectat campania electorală cele 28 de media monitorizate | |
Foto: | API |
Unele instituții care în primul tur au avut o politică editorială mai echilibrată, în turul doi au favorizat sau defavorizat un anumit candidat.
Ion Mazur (API) și Nadine Gogu (CJI) prezintă constatările celui de-al 5-lea raport de monitorizare a mass-media | |
Foto: | API |
În această perioadă, a crescut semnificativ numărul materialelor cu caracter electoral.
Petru Macovei și Nadine Gogu prezintă rezultatele celui de-al 4-lea raport de monitorizare a mass-media | |
Foto: | API |
În această perioadă, posturile de televiziune private cu acoperire națională, cu excepția postului public Moldova 1, nu au difuzat dezbateri electorale.
Edițiile informative analizate relevă faptul că televiziunile reflectă alegerile prezidențiale foarte diferit, atât ca număr de subiecte electorale, cât și ca durată.